El dia 22 d’abril de 2013 es signava el conveni marc de cooperació científica i tecnològica entre la UIB i l’empresa UCMAS Spain SL. El grup EvoCog assumia l’assessorament tècnic i científic en el camp de la recerca i avaluació de la millora de les capacitats cognitives com a conseqüència de programes específics d’ensenyament.
A partir d’aquell moment, el grup va començar a treballar inicialment en la revisió dels estudis científics sobre l’ús de l’àbac com a eina de millora de les capacitats numèriques i altres tipus de capacitats cognitives. Es va dissenyar una bateria de proves per tal de dur a terme un screening de les capacitats que podien estar millorant gràcies al seu ús. D’aquesta manera, es va preparar una bateria amb 6 proves, les quals van des de les més de caràcter matemàtic a les més clarament relacionats amb les funcions executives com a funcions “superiors cognitives” passant per aquelles en les que es contrasta la representació visual de la informació numèrica.
Aquestes proves foren aplicades a alumnes de 6è de Primària i 1er. d’ESO del Centro Inglés del Puerto de Santa María (Cadis). Els alumnes de 6è havien participat en el curs de nivell elemental d’UCMAS, mentre que els alumnes de 1er d’ESO no havien realitzat cap tipus d’aprenentatge en aquest sentit. Els resultats apunten que el programa UCMAS fomenta un increment en el ritme de maduració de certes dimensions cognitives, especialment les de “raonament matemàtic” i les relacionades amb la prova A del Trail Making Test (psicomotricitat i atenció).